Nas Vista Sdn Bhd , mempelopori arus teknologi

Friday 22 March 2013


Syarikat GLC Malaysia. 
Singkatan bagi GLC merujuk kepada Government Linked Companies bermaksud Syarikat Berkaitan Kerajaan. Syarikat-syarikat GLC ini adalah syarikat korporat yang dikuasai dan dimiliki oleh bumiputra atau kerajaan Malaysia.

Apakah itu Government Linked Companies (GLCs)?
GLC ditakrif sebagai syarikat yang mempunyai objektif komersil yang primer dan di mana Kerajaan Malaysia mempunyai pegangan langsung. Mengawal kepentingan merujuk kepada keupayaan (bukan hanya peratusan pemilikan) Kerajaan untuk melantik ahli BOD, pengurusan kanan, membuat keputusan utama (contohnya pemberian kontrak, strategi, penstrukturan semula dan pembiayaan, pemerolehan dan pelupusan dan lain-lain) untuk GLC sama ada secara langsung atau melalui GLIC.
GLC merangkumi dan berkaitan dengan beberapa sektor:
- Sektor Ekonomi, Pengangkutan Darat dan Infrastruktur
- Sektor Infrastruktur (Pengangkutan Udara)
- Sektor Teknologi dan Infrastruktur (Pengangkutan Darat)
- Sektor Sosial

Syarikat-syarikat yang bagaimana dikategorikan sebagai GLC?
Kategori GLC terdiri daripada syarikat-syarikat yang dikawal oleh Kerajaan Negeri masing-masing dan agensi di peringkat negeri. Ini termasuk syarikat-syarikat yang Kerajaan Malaysia mengawal secara langsung sebagai agensi seperti Khazanah Nasional, MOF Inc, KWSP dan Bank Negara Malaysia. Termasuk syarikat yang GLC sendiri mempunyai kepentingan mengawal, iaitu anak-anak syarikat dan sekutu GLC.





1. Petronas


PETRONAS Dagangan Berhad (PDB) telah diperbadankan di Malaysia di bawah Akta Syarikat 1965 pada 5 Ogos 1982. Ia menjadi sebuah syarikat awam pada 21 Ogos 1993. Saham-saham dalam syarikat telah disenaraikan di Papan Utama Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) pada 8 Mac 1994.

PDB merupakan cabang pemasaran domestik utama PETRONAS, syarikat minyak negara, yang memegang 69.86% ekuitinya. PDB memasarkan pelbagai jenis produk petroleum bermutu tinggi termasuk gasolin motor, bahan bakar penerbangan, kerosin, diesel, minyak bahan bakar, bahan bakar perkapalan, minyak pelincir, gas petroleum cecair (LPG) dan asfalt di Malaysia.



Pasaran untuk produk petroleum begitu kompetitif, dengan syarikat multinasional utama bersaing untuk mendapatkan pasaran bagi jualan bahan bakar kepada konsumer termasuk pemandu kenderaan, isi rumah, syarikat penerbangan, syarikat perkapalan, syarikat pengangkutan, ladang, loji pemprosesan dan pengilangan, stesen jana elektrik dan syarikat komersil. Produk PDB telah mendapat sambutan pasaran dan keyakinan pelanggan, seperti yang terbukti daripada peningkatan pesat jualan PDB sejak diperbadankan. PDB memasarkan produknya ke seluruh negara terus kepada pelanggan serta menerusi rangkaian stesen servisnya , wakil penjual LPG dan wakil penjual industri. Aktiviti pemasarannya disokong dengan baik oleh sistem logistik dan pengedaran yang komprehensif yang terdiri daripada depot pukal, depot penerbangan, kemudahan mengisi bahan bakar perkapalan dan loji pengisian LPG, kesemuanya terletak di lokasi yang strategik untuk memastikan pembekalan produk yang mencukupi pada setiap masa.

PDB juga telah menubuhkan sebuah Pusat Perkhidmatan Pelanggan yang canggih untuk memberi layanan yang lebih
baik kepada pelanggannya.



Tan Sri Dato’ Shamsul Azhar Abbas,
Presiden & CEO PETRONAS


  

  
2. Maybank



Maybank adalah sebuah nama dagangan untuk Malayan Banking Berhad, ia merupakan rangkaian bank dan kumpulan kewangan yang terbesar di Malaysia, dengan operasi-operasi perbankan penting di Singapura, Indonesia dan Filipina. Bank ini juga mempunyai kepentingan besar dalam perbankan Islam melalui Maybank Islamic Bank dan insurans melalui anak syarikatnya Etiqa. Maybank adalah bank mempunyai terbesar di Malaysia dengan lebih 374 cawangan tempatan dan 90 cawangan luar negara dan pejabat. Maybank adalah syarikat tersenarai pada Bursa Saham Malaysia kedua terbesar, Bursa Malaysia, dengan modal pasaran lebih RM30 bilion sebagai pada pertengahan April 2009.


Dato’ Abd Wahid Omar, CEO MAYBANK

  

3. Telekom Malaysia (TM)



Telekom Malaysia Berhad (TM) merupakan syarikat telekomunikasi terbesar di Malaysia dan ketiga terbesar di dunia. TM memegang hak monopoli untuk penyediaan rangkaian telefon talian darat serta mempunyai pegangan yang kukuh dalam pasaran komunikasi telefon mudah alih setelah mengambil alih Celcom Berhad dan menggabungkannya dengan perkhidmatan mudah alih sendiri, TMTouch.
TM juga memiliki anak syarikat yang menawarkan perkhidmatan internet (TM Net) yang menawarkan perhubungan jalur nipis dan jalur lebar. Perhubungan jalur lebar disalurkan melalui DSL di bawah jenama TMNet Streamyx. Oleh sebab hampir memonopoli kesemua perkhidmatan perhubungan pengguna akhir, TMNet juga merupakan satu-satunya penyumbang jalur lebar DSL broadband di negara ini. Meskipun ia mempunyai ramai pelanggan, TM Net menghadapi kritikan pengguna yang amat lantang, terutamanya aduan mengenai perkhidmatan kurang memuaskan dan pengurusan pelanggan yang tidak tentu arah.
 Dato’ Zamzamzairani Mohd Isa, CEO TM


  
4. Tenaga Nasional Berhad (TNB)


Tenaga Nasional Berhad adalah syarikat bekalan elektrik yang terbesar di Malaysia. Aset perniagaannya adalah sejumlah RM 60.0 billion. Bilangan pelanggan adalah lebih 6 juta akaun di Semenanjung Malaysia dan Sabah.
Perniagaannya terasnya ialah menjana, menghantar dan membahagi tenaga elektrik ke seluruh Malaysia. Tenaga Nasional Berhad (TNB) juga adalah pengendali Grid Nasional, iaitu talian penghantar elektrik ke seluruh negara. Talian ini terdiri dari talian 132 kV, 275 kV dan 500 kV.
TNB melalui anak syarikat juga terlibat dalam pembuatan alat pembolehubah, alat suis voltan tinggi dan kabel, sebagai pakar runding di dalam bidang seni bina, awam dan elektrik, menyelenggara dan membaiki peralatan elektrik dan sebagai pakar pengurusan projek. TNB juga mengendali universiti swasta iaitu Universiti Tenaga Nasional.

Datuk Seri IR. Azman Mohd, CEO TNB


  

5. Sime Darby


Sime Darby adalah syarikat konglomerat multinasional yang bertapak kukuh di Malaysia dalam industri perladangan, hartanah, industri, automotif, tenaga dan prasarana serta hospitaliti. Sime Darby tersenarai dalam papan utama Bursa Malaysia Securities Berhad.

Pada 1910, ketika Tanah Melayu dijajah oleh British, ahli perniagaan British, William Middleton Sime dan Henry Darby menubuhkan Sime, Darby & Co dalam sektor perladangan getah. Syarikat ini berlaih kepada kelapa sawit ,koko dan pelbagai sektor lain.
William Middleton Sime ketika itu berusia 37 tahun merupakan pengembara dari Scotland dan terlibat dalam perniagaan import eksport serta ladangkopi. Henry Darby pula berusia 50-an merupakan ahli perbankan dan memiliki beberapa hartanah di utara Tanah Melayu.
Syarikat Guthrie diasaskan oleh Alexander Guthrie pada 1821 di Singapura. Syarikat ini adalah syarikat British yang pertama di Asia Tenggara. Guthrie memperkenalkan tanaman getah dan kelapa sawit di Malaysia pada 1896 dan 1924 di Kuala Selangor.
Pada 1905, syarikat Harrison and Crosfield membeli beberapa ladang di Sememanjung Malaysia dan mengusahakan tanaman teh dan kopi. Namanya ditukar kepada Golden Hope Rubber Estate. Pada 1982 Harrison and Crosfield menjual tiga ladang miliknya iaitu Golden Hope, Pataling, dan London Asiatic kepada pihak Malaysia pada harga £146 juta. Pada 1990, pemiliknya Permodalan Nasional Berhad menukar nama kepada Golden Hope Plantation Bhd (GHPB).

 Dato’ Mohd Bakke Salleh, CEO SIME DARBY







6. CIMB Bank

Kumpulan CIMB merupakan pembekal perkhidmatan kewangan yang kedua terbesar di Malaysia yang disenaraikan dalam Bursa Malaysia melalui Bumiputra-Commerce Holdings Berhad (BCHB). Pada tahun 2004, CIMB memulakan proses membina sebuah bank sejagat yang kuat dan berdaya saing dengan ditunjangi Commerce International Merchant Bankers (CIMB), bank pelaburan yang terbesar di kawasannya. Bank CIMB merupakan hasil gabungan Bank Bumiputra-Commerce dan Southern Bank dengan CIMB, bank pelaburan paling banyak anugerah di Malaysia. Ini mengakibatkan penciptaan bank sejagat yang pertama di Malaysia.
CIMB Group telah berkembang dari jumlah pekerja seramai 1,000 orang di Malaysia kepada 20,000 orang di 12 negara manakala pelaburan pasarannya telah meningkat dari RM6.3 bilion kepada RM33.0 bilion. Berdasarkan harga pasaran pada 13 Mei 2008, BCHB merupakan yang ketiga terbesar di belakang Public Bank dan Maybank. Jumlah aset Kumpulan pula bertambah dari RM14.7 bilion kepada RM155 bilion dengan tambahan RM18 bilion lagi yang merupakan dana pihak ketiga dalam pengurusan.
Di Indonesia, perniagaan perbankan CIMB ditawarkan melalui PT Bank Niaga yang merupakan bank yang ketujuh besar di Indonesia berdasarkan aset. Laporan semasa menunjukkan yang Khazanah Nasional (pemilik saham besar BCHB) akan menggabungkan PT Bank Niaga dengan PT Bank Lippo di bawah skop BCHB disebabkan pengenaan peraturan yang entiti tunggal tidak boleh memiliki lebih dari satu lesen perbankan pada masa yang sama.

 Tan Sri Dato' Md Nor Yusof, CEO CIMB



7. Perodua

Perodua adalah syarikat kereta Malaysia yang kedua selepas Proton. Dilancarkan pada 27 Ogos 1994, kilangnya terletak di tapak seluas 80 hektar di Sungai Choh, Serendah, Selangor. Nama Perodua merupakan singkatan untuk "Perusahaan Otomobil Kedua".

Kereta keluaran perodua kini merupakan antara jenama yang paling popular dan menduduki tempat pertama dalam pasaran kereta tempatan. Antara jenama kereta keluaran perodua adalah kancil, rusa, kenari, kelisa, myvi, viva dan alza.

Datuk Syed Zainal Abidin Bin Syed Mohd Tahir, CEO PERODUA




8. UMW 

UMW ialah sebuah syarikat yang terkemuka dalam industri pelbagai dan dalam dunia automotif, peralatan pembuatan dan kejuruteraan, dan industri minyak dan gas. Kumpulan UMW telah berkembang di luar Negara seperti di Singapura, Indonesia, Thailand, Myanmar, Vietnam, Papua New Guinea, Australia, Taiwan, China, India, Oman dan Turkmenistan.
Kumpulan UMW memberi tumpuan kepada empat Unit Perniagaan Strategik:
·                     Automotif
·                     Peralatan
·                     Pembuatan dan Kejuruteraan
·                     Minyak dan Gas

 Datuk Syed Hisham Bin Syed Wazir, CEO UMW


  


9. Media Prima

Media Prima Berhad (Media Prima), syarikat yang disenaraikan dalam Pasaran Utama, Bursa Malaysia, adalah sebuah kumpulan pelaburan media bersepadu terkemuka di Malaysia. Media Prima kini memiliki 100 peratus kepentingan ekuiti dalam TV3, 8TV, ntv7 dan TV9. Media Prima juga memiliki lebih daripada 98 peratus kepentingan ekuiti dalam The New Straits Times Press (Malaysia) Berhad, salah sebuah kumpulan penerbitan terbesar di Malaysia yang menerbitkan akhbar-akhbar terkemuka seperti New Straits Times, Berita Harian dan Harian Metro. Media Prima juga memiliki tiga buah stesen radio iaitu, Fly FM, Hot FM dan One FM. Kepentingan lain berasaskan media bagi Media Prima adalah dalam bidang penerbitan karya; pengurusan acara dan bakat.
Kedudukan kumpulan ini sebagai peneraju dalam bidang pengiklanan luar adalah melalui Big Tree Outdoor Sdn Bhd, UPD Sdn Bhd, The Right Channel Sdn Bhd dan Kurnia Outdoor Sdn Bhd.
Kumpulan ini juga telah mengembangkan sayapnya ke platform media baru melalui Alt Media, dengan pelancaran portal internet gaya hidup, gua.com.my dan Tonton.com.my, video portal baru yang canggih dengan kemampuan definisi tinggi (HD) yang menawarkan kebebasan memilih kandungan secara individu dan rangkaian sosial yang interaktif. Emas, adalah saluran retro pertama di Malaysia yang menyiarkan program-program TV popular produksi Media Prima yang boleh ditonton melalui TV Internet Protokol (IPTV) di HyppTV, Unifi TM.

 Datuk Johan Jaafar, CEO MEDIA PRIMA




 10. Proton



PROTON (singkatan untuk Perusahaan Otomobil Nasional Sdn Bhd) yang ditubuhkan pada 7 Mei 1983 dengan modal berbayar sebanyak 150 juta ringgit, merupakan pengeluar kereta pertama Malaysia. Penubuhannya merupakan gagasan Dr. Mahathir bin Mohamad, Perdana Menteri ketika itu, untuk mencapai aspirasi negara perindustrian.

Sejarah Asal-Usul PROTON

Perusahaan Otomobil Nasional Sdn Bhd ditubuhkan oleh Tun Dr. Mahathir bin Mohamad berasaskan idea beliau kepada presiden Mitsubishi semasa lawatan beliau ke Malaysia pada tahun 1981.

Kemudian pada bulan Februari 1982, satu pasukan projek ditubuhkan di Perbadanan Industri Berat Malaysia Berhad (HICOM) bagi membuat penyelidikan dan menandatangani perjanjian dengan Mitsubishi.


Dato’ Sri Haji Mohd Khamil Bin Jamil, CEO PROTON HOLDINGS


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Pellentesque volutpat volutpat nibh nec posuere. Donec auctor arcut pretium consequat. Contact me 123@abc.com

0 comments:

Post a Comment